Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) on asettanut lausunnolle asetuksen liikenteen runkoverkoista. Asetuksen on tarkoitus tulla voimaan syksyn 2018 aikana.
Pohjois-Karjalan ja erityisesti Keski-Karjalan kuntien, maakuntaliiton, kehitysyhtiöiden ja kaikkien vaikuttajatahojen on nyt syytä rientää asemiin puolustamaan alueemme etua kovin Etelä- ja Länsi-Suomi -painotteisessa runkoverkkoesityksessä.
LVM viime keväänä lausunnolle lähettämässä ehdotuksessa Pohjois-Karjala oli jäämässä kokonaan runkoverkon ulkopuolelle. Maakunnasta lähti viesti, että runkoverkon on ulotuttava jokaiseen maakuntakeskukseen. Nyt kuutostie jatkuu runkoverkkona Joensuuhun, tosin kakkosluokituksessa ja rautateiden tavarakuljetuksen runkoverkko yltää Joensuuhun, mutta ei yhtään pidemmälle.
Nyt lausunnolle lähtevässä ehdotuksessa Keski-Karjalaa ja koko maakuntaa koskettaa eniten se, että Niiralan raja-asema on jätetty kokonaan rautateiden- ja maanteiden runkoverkon ulkopuolelle. Vainikkala, Imatra ja Vartius rautateiden runkoverkossa kuitenkin ovat.
Rautateitä koskevan ehdotuksen mukaan tavaraliikenteen kuljetusten osalta runkoverkossa huomioitaisiin rataosat riittävän suuren nykyisen tai ennustetun kuljetusmäärän perusteella. Runkoverkkoon kuuluisivat tavaraliikenteen perusteella rataosuudet, joilla nykytilanteessa tai vuoden 2035 ennusteissa on kuljetuksia noin tai yli 2 milj. tonnia vuodessa.
Miksi Niirala on pudotettu? Perusteet tuntuvat hatarilta, sillä Tullin tilastojen mukaan Niiralassa kulkee nyt vuosittain tavaraa noin 1,9 miljoonaa tonnia ja kasvuodotuksia on puuteollisuuden kuljetusten ja toivotun Kiinan konttijunaliikenteen kasvun myötä. Asetusehdotuksessakin sanotaan näin: ”Lisäksi rautateiden runkoverkkoon voisi kuulua elinkeinoelämän tarpeiden kannalta merkityksellisiä rataosuuksia. Erityisesti tavaraliikennettä palvelevilla radoilla huomioon otettaisiin kuljetusmäärien lisäksi myös verkollinen yhdistävyys ja kuljetusketjujen toimivuus.”
Maanteiden osalta ehdotuksessa runkoverkkoon kuuluvaksi katsottaisiin lähtökohtaisesti vilkasliikenteisimmät maantiet. Kaukana vilkasliikenteisyydestä ei olla Onkamo-Niirala -välilläkään ja runkoverkkoluokitukseen löytyy ehdotuksesta myös muita perusteita, jotka tiellä täyttyvät.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner vierailee perjantaina Kiteellä. Toivoa sopii, että ministeri saa mukaansa runkoverkkoehdotukseen liittyviä terveisiä.
KS