Lukijan porinat -palstalla 12.11.2021 julkaistu mielipidekirjoitus ”Halutaanko Kiteen pääväylä muuttaa kävelykujaksi?” sisälsi sen verran paljon asiavirheitä, että niitä ei voi olla korjaamatta. Toivottavaa olisi, että varsinkin päätöksentekoon osallistuvilla olisi todenmukainen kuva asioista.
Kirjoituksessa mainittiin bussien kutistuneen 19 hengen malleiksi. Todellisuudessa Kiteen päätepysäkillä Nuoriso- ja yhteistötila Linkin edessäkin käy kyllä noin 50-paikkaisia tai isompia linja-autoja joka arkipäivä useita, Joensuun, Savonlinnan ja Rääkkylän suuntaan matkaansa jatkaen. ”Tarkkasilmäiset”, ketä lienevätkään, ovat ilmeisesti katselleet kesäajan tai sunnuntaivuoron liikennettä, tosin silloinkin vain osa on ollut pienempiä esim. 16 – 23 -paikkaisia linja-autoja. Ja toisin kuin jostain käsittämättömästä syystä väitettiin, reittiliikenteen linja-autot eivät aja ”suoraan Puhoksentieltä Tohmajärvelle ja päin vastoin”. Kaikki käyvät Linkin edessä ja näitä käyntejä tulee, Kiteen kaupungin tilaama liikenne mukaan lukien, noin 20 jokaisena arkipäivänä.
Kiertoliittymälle (riittävän isolle sellaiselle) olisi varmasti tilausta varsinkin kaavaillun kaltaisen pysäkkijärjestelmän toteuduttua, koska Kiteen sivukadut eivät ole mitoitettu linja-autoille, mutta senkään kanssa suunnitelma ei kuulosta hyvältä; mikään ei korvaa vanhan linja-autoaseman pihan kaltaista nykyjärjestelyä. Kyllähän nyt pienemmissäkin kuntakeskuksissa – saati Kiteellä joka sentään on kaupunki – pitää olla selkeä päätepysäkki jo matkailijoidenkin takia ja päätepysäkkinä toimii Pohjois-Karjalan alueellakin yleensä ”linja-autoasema”, vaikka sen varsinaiset palvelut oltaisiinkin jo lopetettu, kuten jopa Joensuussa on tilanne nykyisin.
Mielipiteessä maalailtu ajatus siitä, että linja-autot pysähtyisivät vain torin kohdalla olevilla yhden auton mittaisilla pysäkeillä, on kerrassaan hupaisa ja johtaisi jo yhden päivän aikana juuri siihen, mitä tekstissä ei haluttu – totaaliseen Kiteentien ruuhkautumiseen. On hyvä ottaa huomioon, että päätepysäkillä tehdään myös vaihtoja: kuljettajat vaihtavat autoja, toisinaan matkustajatkin siirtyvät tällöin autosta toiseen. Jo yksi teliauto (joita myös käytetään eli siihen on suunnittelussa varauduttava) on 15-metrinen, lisäksi jopa yli seitsemän metrin akseliväli täytyy huomioida lähestymiskulmissa; kahden auton pysäkki viekin helposti 40 metriä tilaa. Mutta ei tässäkään vielä kaikki, pitää huomioida myös se, että tiettyinä tunteina linja-autoja ajaa päätepysäkille kymmenkunta samanaikaisesti! Vielä saattoliikennekin pitäisi muistaa, henkilöautojen parkkipaikkojen olisi hyvä olla lähellä.
Leikkipuisto on tärkeä ja sen toteutumista kannatan ehdottomasti (muutenkin kuin taaperon ja muutaman viikon ikäisen kiteeläisvauvan isänä), mutta edellä mainitut seikat huomioiden on todettava, että mikään Kiteentien varteen sijoitettu pysäkkiratkaisu ei tule olemaan yhtä hyvä kuin nykyinen toimiva järjestelmä.
TERO VÄKEVÄINEN