Vuoden matkailualueet 2021 voitto meni ansaitusti Kolille. Täältä maakunnan eteläisestä osasta voimme antaa vilpittömät onnittelut Kolin suuntaan. Kieltämättä Kolilla on edut puolellaan kansallismaisemineen. Siellä on myös lähdetty vahvasti tekemään työtä sen eteen, että alue kaappaa merkittävän osan maamme matkailuvirroista.
Kolin vauhti näyttää vain kovenevan. Kolin Matkailu Oy:n hallituksen puheenjohtaja Tiina Kanninen kertoo työn jatkuvan. Matkailuyhtiö on tänä vuonna muuttanut organisaatiotaan, jotta se pystyy tehokkaammin tekemään myyntiä ja markkinointia sekä muuta alueen kehitystyötä. Näillä toimilla toteutetaan Kolin matkailun visiota 2050, jonka tavoitteena on kymmenkertaistaa alueen matkailijamäärä. Koli on ja tulee olemaan maakunnan matkailuveturi vielä 2050-luvulla. Uskoa tulevaan todistaa vielä sekin, että viime viikon tiistaina julkistettiin Pohjois-Karjalan Osuuskaupan iso hotelli-investointi Kolin kylälle.
Meillä Keski-Karjalassa on vuosikymmenet etsitty viisastenkiveä kohottaa alueemme profiilia matkailun saralla. Viime aikoina täällä on onneksi lähdetty katselemaan aluettamme hieman laajemmin. Nyt näyttää siltä, että uutta potkua on löytymässä Saimaan ja myös Venäjä Karjalan ja Laatokan alueelta. Aineksia meillä alueellisesti on vaikka millä mitalla, sillä alueen luonto erilaisine kulttuureineen tarjoaa ammennettavaa maailmankin mittakaavassa.
Myös kehittyvän yhteistyön rintamalla olemme viime vuosina nähneet hyviä merkkejä. Saimaa-ilmiö on tästä kehityksestä oiva esimerkki. Keski-Karjalan kunnat olivat vuosi sitten mukana ajamassa Savonlinnaa Euroopan kulttuuripääkaupungiksi. Yhteistyössä oli hienoa se, että alusta alkaen kulttuuripääkaupungin viittaa haluttiin kantamaan Savonlinnan rinnalla koko Saimaan alue Joensuuta myöten. Rääkkylä etunenässä myös kaikki Keski-Karjalan kunnat liputtivat hankkeen puolesta.
Vaikka kulttuuripääkaupunkihanke ei Saimaan alueen kannalta maaliin edennytkään, Saimaa-ilmiö jäi elämään ja nyt sen ympärillä ollaan kehittämässä jälleen uutta kansainvälisesti näkyvää matkailubrändiä. Viime viikolla julkistettiin hanke, jossa Saimaan alueesta on kehittymässä yksi Euroopan ruoka- ja kulttuurimatkailun keskus. Alue hakee European Region of Gastronomy -titteliä vuodelle 2024. Tässä hankkeessa Keski-Karjalasta on jo Kitee mukana.
Saimaa-ilmiöstä sytykkeen saaneen yhteistyön tavoitteena on nostaa itäinen Suomi Lapin ja Helsingin rinnalle kiinnostavaksi matkailukohteeksi. Yhteistyö avautuu tulevina vuosina laajemmin kiinnostuneille kunnille, yrityksille ja yhteisöille.
Toivoa sopii, että Saimaa-ilmiön sytyttämänä saamme myös Keski-Karjalan mukaan tielle kohti yhtä merkittävää matkailualuetta, kun Koli on tällä hetkellä maakunnan pohjoisosassa.
K.S.