Yläasteella ja lukiossa ruotsin opiskelu ei kiinnostanut tippaakaan. Aine oli heittämällä todistukseni huonoimmalla arvosanalla varustettu. Ylioppilaskirjoituksissakin kieli aiheutti harmaita hiuksia. Tuntui, että kuullun ymmärtäminen oli enemmänkin lottorivin täyttämistä kuin oikeaa osaamista.
Ajatuksissa pyöri, että mihin ihmeeseen minä itäsuomalainen ruotsia tarvitsisin? Onhan Suomi toki kaksikielinen maa, mutta kuinka usein toista kotimaista kieltä muka tarvitsee? Esimerkiksi vaikka siihen, että päätyy opiskelemaan kyseisellä kielellä toiselle puolelle Suomea pohjoismaiseen eräopaskoulutukseen.
Koulutuksen alussa käydessäni keskusteluja kurssillani olevien suomenruotsalaisten kanssa englanniksi tunsin oloni kerrassaan typeräksi. Tässä me olemme molemmat omassa kotimaassamme, kuitenkin vailla yhteistä äidinkieltä, jota voisimme molemmat puhua ja ymmärtää sujuvasti.
Ja voi kuinka viime syksynä toivoinkaan, etten olisi nukkunut suurinta osaa lukion ruotsin oppitunneistani. Hereillä oloni olisi ehkä mahdollistanut sen, että olisin voinut osallistua ensimmäisten opiskelukuukausien aikana keskusteluihin muutenkin kuin sanomalla: "intressant". Hymyllä ja naurulla pääsee toki pitkälle, mutta siinä vaiheessa, kun opetellaan erilaisia yläköysiankkureita tai lumiturvallisuutta ruotsiksi, olisi hyvä omata hieman laajempi sanavarasto.
Tiesin Outdoor Academyyn hakiessani hyppääväni uima-altaan syvään päätyyn. Sisäisen motivaation myötä ruotsin kielen oppiminen on kuitenkin sujunut yllättävän hyvin. Kun suurin haaste eli pelko puhua itselle vierasta kieltä, on selätetty, pääsee oppiminen uudella tavalla lentoon.
Nyt suomenruotsalainen ystäväni ja minä olemmekin rohkaistuneet. Hän puhuu minulle suomea ja minä hänelle ruotsia. Välillä kumpikaan ei ymmärrä höykäsen pöläystä toisen puheesta. Erityisesti jos erehdyn vääntämään murretta kiteeläisittäin. Tällöin selviämme kuitenkin tilanteesta englannilla tai pahimmassa tapauksessa pantomiimilla. Tärkeintä on kuitenkin, että teemme parhaamme käyttääksemme itsellemme heikompia kieliä ja oppiaksemme toisiltamme.
Vaikka oppiminen on mahdollista myös aikuisena, kannustan silti kaikkia ruotsin tunnilla nukkuvia kestämään hereillä. Vaikka aamun ensimmäisellä tunnilla toisen kotimaisen kielen opiskelu saattaa jostakusta tuntua turhalta, ei se sitä kuitenkaan ole.
Roosa Sallinen