Tohmajärven kunnanhallituksen puheenjohtaja Helena Pakarinen uskoo Business Joensuun tarjoavan riittävät ja monipuoliset palvelut myös Keski-Karjalan yrittäjille. Arkistokuva.
Freelancer (toimituksen Sijainen)
KESKI-KARJALA
Mervi Venäläinen
Kysyimme Keski-Karjalan kuntien hallitusten puheenjohtajien näkemyksiä KETI:n toiminnan lakkautamiseen johtaneesta päätösprosessista. Lähetimme aiheeseen liittyviä kysymyksiä Kiteen kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sinikka Musikalle, Tohmajärven kunnanhallituksen puheenjohtajalle Helena Pakariselle sekä Rääkkylän kunnanhallituksen puheenjohtajalle Harri Laasoselle. Vastaukset julkaisemme verkkosivuillamme sitä mukaa, kun ne toimitukseen saamme.
Alla Helena Pakarisen vastaukset. Tohmajärvellä on arvioitu, että Business Joensuu pystyy tarjoamaan paremmin palveluita kasvavien yritysten tarpeisiin.
Millainen keskustelu edelsi Ketin alasajamispäätöstä? Eikö Ketin toiminta ollut muokattavissa tulevan suunnitelman kaltaiseksi?
– Olemme keskustelleet Keski-Karjalan elinvoimapalvelujen tulevaisuuden tarpeista ja erilaisista ratkaisumalleista sekä yhdessä Keski-Karjalan muiden kuntien kanssa että omassa kunnassamme. Alustavaa keskustelua käytiin useassa Ketin hallituksen kokouksessa ja myös henkilöstön kanssa. Tohmajärvellä Ketiltä saaduista palveluista on puhuttu kunnanhallituksen ja -valtuuston kesken sekä alueemme yritysten kanssa. Keski-Karjalan kuntien hallitukset ja valtuustojen puheenjohtajistot ovat kokoontuneet asian merkeissä kahdesti. Myös alueen kunnanjohtajien tapaamisissa elinvoimapalveluja on käsitelty useaan kertaan.
– Maailma ympärillämme on muuttunut ja muuttuu hyvin nopeasti. Olemme arvioineet edellä mainituissa keskusteluissa Ketiin sijoittamaamme rahaa ja sieltä saamiamme palveluja eli tietynlaista panos-tuotossuhdetta yritysten muuttuvia tarpeita ajatellen. Arvioinneissa olemme päätyneet siihen, että Business Joensuussa on laajemmat ja monipuolisemmat mahdollisuudet saada apua ja tukea erityisesti kasvavien yritysten tarpeisiin.
2. Mihin perustui, että lakkauttamispäätös tehtiin kuntien hallituksissa eikä asia mennyt valtuustojen käsittelyyn?
– Tohmajärven kunnan hallintosäännön mukaan kunnanhallituksen yhtenä tehtävänä on vastata kunnan etujen valvonnasta ja elinkeinopolitiikasta (Hallintosäännön §23). Kunnanhallitus myös päättää kunnan omistamien osakeyhtiöiden perustamisesta, niiden osakemerkinnästä ja näistä yhtiöistä irtautumisesta. Asia on siis selkeästi kunnanhallituksen toimivaltaan kuuluvaa. Elinkeinopalvelujen järjestämisestä on keskusteltu kunnanvaltuuston jäsenten kanssa mm. valtuuston kyselytunneilla.
3. Yrityksen lopettaminen (tässä tapauksessa Ketin) on iso prosessi, joka vaatii paljon järjestelyjä. Millä turvataan sama tai parempi palvelutaso yritystoiminnalle ja seutumarkkinoinnille? Onko kuntamarkkinoille resursseja kunnassa?
– Yrityksen lopettaminen on iso prosessi. Siksi sen valmisteluun ja käsittelyyn on varattu runsaasti aikaa. Myös tiedonkulku on tehty mahdollisimman avoimesti, jotta uudet järjestelyt eivät tulisi yllätyksenä sen paremmin yrityksille kuin Ketin henkilöstölle. Uusien järjestelyjen tarkoituksena on nimenomaan varmistaa laadukkaat palvelut alueemme yrittäjille jatkossakin. Kunnan omia kehittämispalveluja on tarkoitus vahvistaa. Business Joensuun kanssa käytävissä sopimusneuvotteluissa yhtenä lähtökohtana on palvelujen saaminen jatkossakin Tohmajärvellä toimivan, nimetyn vastuuhenkilön kanssa.
– Seutumarkkinointia on jatkossa tarkoitus tehdä entistä enemmän kuntapainotteisesti. Keski-Karjala tai Sydän-Karjala eivät ”tuotemerkkeinä” avaudu juuri muille kuin täällä asuville. Alueen kunnat (Kitee, Tohmajärvi ja Rääkkylä) sen sijaan tunnetaan. Elinkeinopalvelujen resursseja ei olla ainakaan vähentämässä, vaan suuntaamassa niitä toisella tavalla.
4. Kuinka varmistetaan, että Business Joensuun hankkeet ovat hyödynnettävissä myös seutukunnalla? Miten turvataan yksinyrittäjien ja pienyrittäjien yritys- ja hankeneuvonta?
– Tulevalla järjestelyllä pyritään pääsemään entistä paremmin mukaan Joensuun seudun hankkeisiin. Nykyisin Keski-Karjalan osuus maakunnan hankerahoituksesta on kohtuullisen vaatimaton. Kunnan viranhaltijoiden, työntekijöiden ja luottamushenkilöiden tehtävänä on huolehtia siitä, että tieto kulkee alueemme yrityksistä ja niiden tarpeista Business Joensuun suuntaan ja päinvastoin. – Yritysneuvontaa on jatkossakin tarjolla omalla paikkakunnalla. Sen lisäksi meillä on mahdollisuus saada laajempaa osaamista yritysten käyttöön esimerkiksi kansainvälistymiseen ja sukupolvenvaihdoksiin sekä osaamisen kehittämiseen.
5. Hyödynnetäänkö tulevassa mallissa Ketin henkilökunnan nykyistä osaamista?
– Ketin henkilökunnalla on paljon vuosien mittaan tullutta osaamista ja kokemusta alueemme yrityksistä, niiden mahdollisuuksista ja tarpeista. Tätä osaamista tullaan ilman muuta hyödyntämään. Tässä vaiheessa on vielä liian aikaista sanoa, miten osaamista konkreettisesti pystytään hyödyntämään kunnan omaan kehittämistyöhön tai Business Joensuun kautta.