Sami Kurosen matkailuohjelmaa kuvattiin viime kesänä muun muassa Sari Kaasisen emännöimässä Villa Ruusulassa Rasivaarassa.
Päivi Lievonen
KESKI-KARJALA
Päivi Lievonen
Ruokkeen lomakylä, Sirolan lammastila ja Villa Ruusulan kulttuurikoti esittäytyvät kotimaisen matkailusarjan toisella tuotantokaudella viime kesänä televisiossa. Sami Kurosen makumatka Pohjois-Karjalassa-ohjelmaa kuvattiin toukokuussa, ja se esitettiin katsojille keskikesällä.
Ohjelmaan osallistuneiden keskikarjalaisten yrittäjien kokemukset tv-tähteydestä ovat positiiviset.
– Kannatti ehdottomasti lähteä mukaan ohjelmaan. Tämä oli kuitenkin itselleni ensimmäinen tv-kuvauskokemus ja ei tällaisia tilanteita tarjoudu ihan jatkuvasti. Lisäksi ohjelman formaatti oli niin positiivinen ja hyväntuulinen, ettei ohjelmaa jännittänyt tehdä, tohmajärveläisen Sirolan lammastilan Roosa Honkanen luonnehtii.
– Mukava oli olla mukana. Kokemus oli mieleenpainuva kun pääsi katsomaan, miten tuommoinen produktio tehdään. Kuvaukset itsessään olivat ohitse parissa tunnissa, eli hyvin nopealla aikataululla tehtiin, kesälahtelaisen Mika Laukkanen Ruokkeen Lomakylästä jatkaa.
– Kokemus osallistumisesta Makumatkaan oli mahtava, ehdottomasti kannatti olla mukana. Samalla tuli laitettua niin sanotusti nurkat kuntoon eli maalattua, istutettua uusia kasveja ja sipisteltyä paikkoja, rääkkyläläisen Villa Ruusulan Sari Kaasinen kuvailee.
Sami ja Pasi Kuronen kuvasivat televisiosarjaa Villa Ruusulassa viime keväänä.
Päivi Lievonen
Palautetta ohjelmasta asiakkailta
Yrittäjille ohjelma antoi näkyvyyttä.
– On tullut paljon kommenttia, ja kaikki on ollut pelkästään positiivista. Oli kuulemma mukavaa, että ohjelmassa oli mukana myös alkutuottaja ja osasimme esitellä tilan toimintaa rennoin ottein ja iloisin karjalaisin mielin, Honkanen avaa saamaansa palautetta.
Ruokkeen lomakylässä ohjelmasta on puhuttu sekä uusien kävijöiden että vakiovieraiden kanssa.
– Eräs asiakas kertoi olleensa katselemassa kaupassa televisioita, ja silloin ohjelma oli ollut juuri esityksessä eli Ruokkeen maisemat olivat olleet jokaisessa kaupan television ruudussa. Muutamat ensikertalaiset kävijät sanoivat tulleensa meille ensimmäisen kerran ohjelman innostamina, ja vakiokävijät ovat myös ohjelmasta puhuneet. Myös yksi yrittäjäpariskunta Ylä-Karjalasta, joka oli mukana samassa sarjassa, kävi kesällä meillä, Laukkanen kuvailee.
Uusia seuraajia someen
Sirolan lammastilan sosiaaliseen mediaan sarja toi kävijäpiikin.
– Somessa tuli paljon uusia seuraajia ja kommentoijia. Tosin uskoisin, että meillä kävijöitä on ollut suhteessa näkyvyyteen melko vähän, mikä on toisaalta ihan hyvä ja ymmärrettävää, koska en missään vaiheessa ole halunnut profiloitua varsinaiseksi matkailukohteeksi, Honkanen linjaa.
Kaasinen kokee ohjelman tuoneen myös konkreettisia yhteydenottoja.
– Olemme saaneet paljonkin palautetta- ja se on ollut hyvin iloista! Myös koko sarja on saanut kiitosta; onhan kokonaisuus ainutlaatuinen - yli 20 toimijaa sai olla mukana. Tärkeintä onkin tuoda esille paikallisuutta ja omia, upeita tuotteitamme, Kaasinen suitsuttaa.
Sirolan lammastilan tuotantoa kokkailtiin Villa Ruusulan keittiössä Pasi Kurosen (oik.) johdolla. Kuvassa myös Sami Kuronen.
Päivi Lievonen
Sarja edelleen katsottavissa
Itsensä ja yrityksensä näkeminen televisiossa tuntui osallistujista hieman hämmentävältä.
– Onhan se hieman omituinen tunne, mutta kuvausryhmä teki kyllä hyvää työtä ja esitteli tiloja ja itseäni hyvässä hengessä ja valossa. Pahimmat muminat ja puheköppähdykset oli kyllä leikattu pois, Honkanen kiittelee.
– Kyllähän siinä oltiin kuvauksissa oman mukavuusalueen ulkopuolella, joten esiintyminen ei ehkä ihan luontevinta ollut, Laukkanen arvioi.
Sarja on edelleen katsottavissa Nelosen Ruutu.fi-palvelussa. Keski-Karjalaan sijoittuva, Sydänkarjalan kunnailla-jakso on sarjan kuudes ja viimeinen osa.
KAINALOTEKSTI: Saimaan alue osa kansainvälistä ruokamatkailuhanketta
KESKI-KARJALA
Päivi Lievonen
Saimaan alue on hakenut European Region of Gastronomy -titteliä vuodelle 2024. Sari Kaasinen toimii hankejohtajana projektissa.
– Taste Saimaa eli kolmen maakuntamme saama European Region of Gastronomy status antaa suuren mahdollisuuden kehittää alueemme ruokakulttuuria ja palveluja sekä tuotteita, Kaasinen selventää.
Itä-Suomen alueen yhteisestä Euroopan kulttuuripääkaupunkihausta, Saimaa-ilmiöstä, sytykkeen saaneen yhteistyön tavoitteena on nostaa itäinen Suomi Lapin ja Helsingin rinnalle kiinnostavaksi matkailukohteeksi. Saimaan alue on jo liittynyt International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism -verkostoon, jossa rakennetaan kansainvälistä matkailun osaamisverkostoa sekä valmennetaan ja tuetaan kestävän ja paikallisen ruokamatkailun alueita. European Region of Gastronomy -status kehittää kulttuurin ohella gastronomian sekä ruoan ympärille kietoutuvia tapahtumia, maataloutta, koulutusta ja yrittäjyyttä.
Kitee yksi rahoittajista
Työtä edistetään Etelä-Savon, Etelä-Karjalan ja Pohjois-Karjalan maakuntien laajalla ylimaakunnallisella yhteistyöllä. Mukana ovat myös Mikkelin, Savonlinnan, Lappeenrannan, Imatran, Joensuun ja Kiteen kaupungit, kaikkien maakuntien kauppakamarit, Lake Saimaa Ry, Visit-organisaatiot ja oppilaitokset.
– Kiteen kaupunki on menossa olevassa management-hankkeessa mukana rahoittajana, joten teemme jo nyt yhteistyötä esimerkiksi ELOT-hankkeen kanssa. Nyt kannatta innostua ja tulla mukaan verkostoon sekä kehittämään tuotteita, palveluja ja osallistumaan tapahtumiin. Vuosi 2024 on pian, Kaasinen kannustaa.
European Region of Gastronomy -status kehittää kulttuurin ohella gastronomian sekä ruoan ympärille kietoutuvia tapahtumia, maataloutta, koulutusta ja yrittäjyyttä. Parhaillaan avoinna on ruoka- ja designyrittäjille avoin Local Food Gift Challenge-kisa, joka etsii Saimaan alueen parhaita ruokalahjoja. Aluekilpailu on avoinna Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Etelä-Karjalan alueilla toimiville yrityksille 16. joulukuuta saakka. Asiantuntijaraati valitsee kaksi tuotetta edustamaan Saimaan seutua Kreikan Kosin saarella ensi vuoden huhtikuussa järjestettävään World Food Gift Challenge -kilpailuun.