JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
23.9.2024 9.45
Mielipiteet

MIELIPIDE: Uusi vesireitti Suomenlahdelta Saimaalle

Sai­maan ka­na­van lii­ken­teen lop­pu­mi­nen oli iso is­ku koko Itä-Suo­men ke­hi­tyk­sen kan­nal­ta. Itäi­sen Suo­men elin­voi­mai­suu­den ja alu­e­ke­hi­tyk­sen tu­ke­mi­sek­si tar­vi­taan­kin nyt Sai­maan ka­na­vaa kor­vaa­via ja Ve­nä­jäs­tä riip­pu­mat­to­mia in­ves­toin­te­ja.

Kes­kus­te­luis­sa esil­le nous­sut vaih­to­eh­to oli­si uu­si ve­si­reit­ti Suo­men­lah­del­ta Sai­maal­le ko­ko­naan Suo­men puo­lel­la. Vi­ro­lah­del­ta läh­te­vä reit­ti kul­ki­si Vaa­li­maan, Vai­nik­ka­lan ja Nui­ja­maan kaut­ta Lap­peen­ran­taan, mis­sä se yh­tyi­si Sai­maa­seen. Ra­ken­ta­mi­ses­sa oli­si mah­dol­li­suus hyö­dyn­tää mer­kit­tä­väs­ti ole­mas­sa ole­via ve­si­reit­te­jä, jol­loin hin­ta­lap­pu ja myös ra­ken­ta­mi­sen kes­to py­syi­si­vät hank­keen ko­koon näh­den mal­til­li­si­na ja se on eh­dot­to­mas­ti sel­vit­tä­mi­sen ar­voi­nen vaih­to­eh­to.

Sai­maan ka­na­va on ol­lut tär­keä lii­ken­ne­väy­lä eri­tyi­ses­ti rah­din nä­kö­kul­mas­ta: sen kaut­ta kul­ki rah­tia vuo­sit­tain noin 1,3 mil­joo­naa ton­nia. Se on ol­lut eri­tyi­ses­ti met­sä­te­ol­li­suu­den käy­tös­sä. Noin 40 % Sai­maan ka­na­van kaut­ta kul­je­te­tuis­ta ta­va­rois­ta on ol­lut Ve­nä­jäl­tä Suo­meen tuo­tua raa­ka­puu­ta. Kaik­ki­aan noin 80 % met­sä­te­ol­li­suu­den raa­ka-ai­neis­ta tu­lee Sai­maan al­taan vai­ku­tu­sa­lu­eel­ta.

Nyt ky­sy­mys kuu­luu­kin, mi­hin ka­na­van kaut­ta kul­ke­nut rah­ti­lii­ken­ne jat­kos­sa oh­jau­tuu. Var­sin­kin met­sä­te­ol­li­suus on koko Itä-Suo­mes­sa mer­kit­tä­vä työl­lis­tä­jä, jo­ten sen toi­min­ta­e­del­ly­tyk­sis­tä on tär­ke­ää pi­tää kiin­ni. Kos­ka alu­eel­le mer­kit­tä­vä lii­ken­ne­väy­lä on pois käy­tös­tä, pai­nei­ta koh­dis­tuu mui­hin ole­mas­sa ole­viin väy­liin. Sa­maan ai­kaan myös puun­han­kin­ta kes­kit­tyy nyt ai­em­paa enem­män ko­ti­maa­han.

Sai­maan lii­ken­teen pit­kä­jän­teis­tä ke­hit­tä­mis­tä tu­ke­vat myös niin Jo­en­suun kuin Lap­peen­ran­nan sa­ta­mien li­sää­mi­nen EU:n laa­jui­seen TEN-T-verk­koon vii­me ke­vää­nä, li­säk­si neu­vot­te­luis­sa ole­va EU:n itä­ra­jan eril­lis­ra­hoi­tus voi­si ol­la hank­keen ra­hoi­tuk­seen mah­dol­li­nen työ­ka­lu. Tämä on en­si­ar­voi­sen tär­ke­ää koko Sai­maan ve­si­lii­ken­teen ke­hit­tä­mi­ses­sä, niin rah­din kuin hu­vi­ve­ne­lii­ken­teen nä­kö­kul­mas­ta.    

On sel­vää, et­tä ka­na­van lii­ken­teen pa­lau­tu­mi­nen ei tule ta­pah­tu­maan vie­lä pit­kään ai­kaan. Nyt on­kin toi­mit­ta­va päät­tä­väi­ses­ti uu­sien vaih­to­eh­to­jen hy­väk­si. Uu­si reit­ti mer­kit­si­si raa­ka-ai­neen saan­nin vah­vem­paa tur­vaa­mis­ta, mut­ta sa­mal­la isoa hyp­päys­tä koko Itä-Suo­men te­ol­li­suu­den toi­min­ta­e­del­ly­tyk­sis­sä ja kil­pai­lu­ky­vys­sä. Nyt tar­vi­taan vah­vo­ja toi­mia Itä-Suo­men si­sä­ve­si­lii­ken­teen tu­le­vai­suu­den hy­väk­si.  

Kan­sa­ne­dus­ta­jat:

SEP­PO ES­KE­LI­NEN (sd), HAN­NU HOS­KO­NEN (kesk.) ja HAN­NA RÄ­SÄ­NEN (kesk.)

Lisää aiheesta

Kysely