Lasten ADHD-diagnoosien määrän nopea kasvu on aiheuttanut keskustelua kuluvan vuoden aikana. Erityisesti Pohjois-Karjalassa diagnoosien määrä on yleistynyt melkoisella vauhdilla. Asian vahvisti Siun soten ADHD-tiedon illassa neonatologian ja lastentautien erikoislääkäri Mari Lukkarinen, jonka mukaan 7-12 -vuotiaista pohjoiskarjalaisista pojista 20,3 prosentilla on ADHD-diagnoosi. Tytöillä luku on 7,7 prosenttia. Kansallisesti ja kansainvälisesti luvut liikkuvat 5-7 prosentin tuntumassa. Diagnoosien määrän kasvun vuoksi diagnostiikkakäytänteitä on ryhdytty arvioimaan ja vertailemaan alueellisesti.
Lukkarisen mukaan ADHD-perheessä toimiva arki voidaan saavuttaa, mutta se vaatii moniammatillista osaamista sekä tavoitteellista ja sitoutunutta yhteisen päämäärän eteen työskentelyä. Kaiken taustalla on säännöllisyys elämässä, olipa ADHD-oireinen lapsi tai aikuinen. Tästä on Lukkarisen kanssa samaa mieltä kolmen ADHD-diagnoosin saaneen pojan kokemusosaajana toimiva äiti, joka korostaa mahdollisimman tasaisen ja ennakoitavan arjen merkitystä. Kun oireet haastavat kaikki arjen osa-alueet, kysytään sitoutuneisuutta ja pitkää pinnaa.
Säännönmukaisuus, ennustettavuus, rutiinit ja rajat. Ja toistot yhä uudestaan ja uudestaan.
Tietynlainen tylsyys elämässä on hyväksi. Se tuo turvaa ja varmuutta lapselle, jonka aisti- ja tunnemaailma ei toimi samalla tavalla kuin neurotyypillisellä ikätoverilla ja joka tarvitsee apua jäsentämään asioita ja tilanteita ympärillään. Tämä edellyttää aikuisilta asiaan perehtymistä, avointa asennetta ja omien tunnesäätelytaitojen tunnistamista ja vahvistamista, että voi tukea lasta hänen opetellessaan vastaavia taitoja.
Erityisohjaaja Paula Muranen Perheperustaisen kuntoutuksen kehittämiskeskuksesta korostaa, että ensin tulee ympäristöä muokata lapsen tarpeiden mukaiseksi. Sen jälkeen lapsen kanssa toimivien aikuisten on syytä tarkkailla toimintaansa, ja vasta viimeisenä keskitytään lapsen omaan keinovalikoimaan ja opeteltaviin toimintatapoihin.
Positiivinen palaute ja myönteisyys lisää myönteistä käyttäytymistä ja auttaa valjastamaan ADHD:n mukanaan tuomia piirteitä positiiviseksi arjen voimavaraksi. ADHD-oireisen lapsen levottomuus voikin parhaimmillaan olla luovuutta, kekseliäisyyttä ja uusia näkökulmia avaavaa uteliaisuutta ja seikkailunhalua. Omaperäisistä ideoista voi löytyä keinoja ajanhallintaan tai vaikeiden asioiden kohtaamiseen.
Parhaimmillaan ADHD voi olla supervoima, mutta sen kohdentaminen on moniammatillinen taitolaji.
M.V.