JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
29.10.2024 23.05
Mielipiteet

PÄÄKIRJOITUS: Voiko ADHD olla supervoima?

Las­ten ADHD-di­ag­noo­sien mää­rän no­pea kas­vu on ai­heut­ta­nut kes­kus­te­lua ku­lu­van vuo­den ai­ka­na. Eri­tyi­ses­ti Poh­jois-Kar­ja­las­sa di­ag­noo­sien mää­rä on yleis­ty­nyt mel­koi­sel­la vauh­dil­la. Asi­an vah­vis­ti Siun so­ten ADHD-tie­don il­las­sa ne­o­na­to­lo­gi­an ja las­ten­tau­tien eri­kois­lää­kä­ri Mari Luk­ka­ri­nen, jon­ka mu­kaan 7-12 -vuo­ti­ais­ta poh­jois­kar­ja­lai­sis­ta po­jis­ta 20,3 pro­sen­til­la on ADHD-di­ag­noo­si. Ty­töil­lä luku on 7,7 pro­sent­tia. Kan­sal­li­ses­ti ja kan­sain­vä­li­ses­ti lu­vut liik­ku­vat 5-7 pro­sen­tin tun­tu­mas­sa. Di­ag­noo­sien mää­rän kas­vun vuok­si di­ag­nos­tiik­ka­käy­tän­tei­tä on ryh­dyt­ty ar­vi­oi­maan ja ver­tai­le­maan alu­eel­li­ses­ti.

Luk­ka­ri­sen mu­kaan ADHD-per­hees­sä toi­mi­va ar­ki voi­daan saa­vut­taa, mut­ta se vaa­tii mo­ni­am­ma­til­lis­ta osaa­mis­ta sekä ta­voit­teel­lis­ta ja si­tou­tu­nut­ta yh­tei­sen pää­mää­rän eteen työs­ken­te­lyä. Kai­ken taus­tal­la on sään­nöl­li­syys elä­mäs­sä, oli­pa ADHD-oi­rei­nen lap­si tai ai­kui­nen. Täs­tä on Luk­ka­ri­sen kans­sa sa­maa miel­tä kol­men ADHD-di­ag­noo­sin saa­neen po­jan ko­ke­mu­so­saa­ja­na toi­mi­va äi­ti, joka ko­ros­taa mah­dol­li­sim­man ta­sai­sen ja en­na­koi­ta­van ar­jen mer­ki­tys­tä. Kun oi­reet haas­ta­vat kaik­ki ar­jen osa-alu­eet, ky­sy­tään si­tou­tu­nei­suut­ta ja pit­kää pin­naa.

Sään­nön­mu­kai­suus, en­nus­tet­ta­vuus, ru­tii­nit ja ra­jat. Ja tois­tot yhä uu­des­taan ja uu­des­taan.

Tie­tyn­lai­nen tyl­syys elä­mäs­sä on hy­väk­si. Se tuo tur­vaa ja var­muut­ta lap­sel­le, jon­ka ais­ti- ja tun­ne­maa­il­ma ei toi­mi sa­mal­la ta­val­la kuin neu­ro­tyy­pil­li­sel­lä ikä­to­ve­ril­la ja joka tar­vit­see apua jä­sen­tä­mään asi­oi­ta ja ti­lan­tei­ta ym­pä­ril­lään. Tämä edel­lyt­tää ai­kui­sil­ta asi­aan pe­reh­ty­mis­tä, avoin­ta asen­net­ta ja omien tun­ne­sää­te­ly­tai­to­jen tun­nis­ta­mis­ta ja vah­vis­ta­mis­ta, et­tä voi tu­kea las­ta hä­nen ope­tel­les­saan vas­taa­via tai­to­ja.

Eri­tyi­soh­jaa­ja Pau­la Mu­ra­nen Per­he­pe­rus­tai­sen kun­tou­tuk­sen ke­hit­tä­mis­kes­kuk­ses­ta ko­ros­taa, et­tä en­sin tu­lee ym­pä­ris­töä muo­ka­ta lap­sen tar­pei­den mu­kai­sek­si. Sen jäl­keen lap­sen kans­sa toi­mi­vien ai­kuis­ten on syy­tä tark­kail­la toi­min­taan­sa, ja vas­ta vii­mei­se­nä kes­ki­ty­tään lap­sen omaan kei­no­va­li­koi­maan ja ope­tel­ta­viin toi­min­ta­ta­poi­hin.

Po­si­tii­vi­nen pa­lau­te ja myön­tei­syys li­sää myön­teis­tä käyt­täy­ty­mis­tä ja aut­taa val­jas­ta­maan ADHD:n mu­ka­naan tuo­mia piir­tei­tä po­si­tii­vi­sek­si ar­jen voi­ma­va­rak­si. ADHD-oi­rei­sen lap­sen le­vot­to­muus voi­kin par­haim­mil­laan ol­la luo­vuut­ta, kek­se­li­äi­syyt­tä ja uu­sia nä­kö­kul­mia avaa­vaa ute­li­ai­suut­ta ja seik­kai­lun­ha­lua. Oma­pe­räi­sis­tä ide­ois­ta voi löy­tyä kei­no­ja ajan­hal­lin­taan tai vai­kei­den asi­oi­den koh­taa­mi­seen.

Par­haim­mil­laan ADHD voi ol­la su­per­voi­ma, mut­ta sen koh­den­ta­mi­nen on mo­ni­am­ma­til­li­nen tai­to­la­ji.

M.V.

Lisää aiheesta

Kysely