JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Kostamo vauhdissa.

Kostamo vauhdissa.

Erno Kostamon kotialbumi

5.6.2025 15.12
Urheilu

Mansaaren TT: Kostamon kisaurakka alkanut suunnitelmien mukaan

Tie­do­te: Er­no Kos­ta­mon tie­do­tus­tii­mi

Ku­vat: Er­no Kos­ta­mon ko­ti­al­bu­mi

Maa­nan­tais­ta kes­ki­viik­koon Er­no Kos­ta­mo on aja­nut Man­saa­rel­la nel­jä kil­pai­lu­läh­töä. Ta­sai­set tu­lok­set il­man on­gel­mia an­ta­vat ai­het­ta tyy­ty­väi­syy­teen, ja lop­pu­vii­kon kil­pai­luis­sa ta­voi­te on pa­ran­taa vauh­tia en­ti­ses­tään.

Ka­tu­ra­ta­kul­jet­ta­jien vuo­den eh­do­ton ko­ho­koh­ta Man­saa­ren TT on lop­pu­hui­pen­nus­ta vail­le val­mis. En­sim­mäi­nen viik­ko ajet­tiin har­joi­tuk­sia, ja tä­män vii­kon maa­nan­tais­ta al­ka­en vuo­ros­sa ovat ol­leet ki­sa­läh­döt. Maa­nan­tai al­koi Er­no Kos­ta­mon osal­ta heti ura­koin­nil­la, kun vuo­ros­sa oli aa­mu­päi­väl­lä Su­per­bi­ke-luo­kan kil­pai­lu ja il­ta­päi­väl­lä Su­pers­port-luo­kan ki­sa­läh­tö.

Su­per­bi­ke: Kil­pai­lus­ta kä­teen yli­no­peus­sak­ko!

Ve­si­sa­teen vii­väs­tyt­tä­män ai­ka­tau­lun ta­kia maa­nan­tain Su­per­bi­ke-kil­pai­lu ly­hen­net­tiin kuu­des­ta nel­jään kier­rok­seen. Kah­den kier­rok­sen jäl­keen kil­pai­lus­sa oli sään­tö­jen mää­rää­mä va­rik­ko­py­säh­dys, jos­sa tank­kauk­sen li­säk­si vaih­de­taan ta­ka­ren­gas. Vii­me vuon­na Kos­ta­mon si­joi­tuk­set oli­vat kol­men­kym­me­nen tie­noil­la, mut­ta tä­män­vuo­tis­ten har­joi­tus­ten vauh­ti en­na­koi si­joi­tuk­sen nou­se­van noin kym­me­nel­lä si­jal­la. Si­nän­sä on­gel­mat­to­man ki­san maa­liin suo­ma­lais­kus­ki ajoi vauh­tia, joka oi­keut­ti 21. si­jaan. Va­li­tet­ta­vas­ti va­rik­ko­py­säh­dyk­sel­tä läh­det­tä­es­sä pitl­li­mi­ter ei kyt­key­ty­nyt pääl­le, ja näin Kos­ta­mo ylit­ti va­ri­kon suu­rim­man sal­li­tun ajo­no­peu­den. Tu­lok­se­na oli jär­jes­tä­jil­tä 30 se­kun­nin ai­ka­sak­ko, mikä ti­put­ti hä­net tu­los­lu­et­te­los­sa 23. si­jal­le.

– Saa­vu­tus se on sek­kiin, et­tä Man­saa­ren TT:ssä saa kil­pai­lus­sa yli­no­peus­sa­kot. Kaik­ki ei sii­hen pys­ty, mut­ta Kos­ta­mo Er­no nä­kö­jään pys­tyy. Oli­han se ihan jun­nu­mo­ka. Joko en muis­ta­nut pai­naa li­mi­te­rin nap­pia, tai se ei kyt­key­ty­nyt pääl­le. Mit­ta­ris­tos­sa on ihan sel­keet va­lot, si­ni­set vilk­kuu kun pit­li­mi­ter on pääl­lä, mut­ta nyt vilk­kui vih­re­ät jot­ka on launch cont­rol­lin va­lot. Seu­raa­vas­sa ki­sas­sa tuli nii­tä va­lo­ja­kin sit­ten sil­mäil­tyä tar­kem­min. Eh­kä yh­te­nä syy­nä vir­hee­seen oli se­kin, et­tä mei­dän va­rik­ko­py­säh­dys oli­si voi­nut ol­la vä­hän nop­peem­pi, ja va­ri­kol­ta läh­ties­sä aja­tuk­set oli jo me­ne­tet­ty­jen se­kun­tien kiin­ni ot­ta­mi­ses­sa.

Kostamo valmistautumassa starttiin.

Kostamo valmistautumassa starttiin.

Erno Kostamon kotialbumi

Su­pers­port: ”Män­tiin se mitä pi­äs­tiin”

Maa­nan­tain il­ta­päi­vän Su­pers­port-kil­pai­lun pi­tuus oli kol­me kier­ros­ta, ja sään­tö­jen mu­kai­nen tank­kaus­py­säh­dys en­sim­mäi­sen kier­rok­sen jäl­keen. 600-kuu­ti­oi­sil­la ei kol­men kier­rok­sen kil­pai­lus­sa vaih­det­tu ren­kai­ta py­säh­dyk­sen ai­ka­na.

– Len­tä­vän kier­rok­sen kes­ki­no­peu­dek­si sain 119 mai­lia tun­nis­sa (192 km/h) ja maa­lis­sa si­joi­tus oli 24. Män­tiin se mitä pi­ä­si vau­hil­li­ses­ti. Täl­lä ko­ke­muk­sel­la ja ly­hy­el­lä val­mis­tau­tu­mi­sel­la täy­tyy ol­la ihan tyy­ty­väi­nen kil­pai­lun lop­pu­tu­lok­seen.

Su­pers­tock: 2x125 mph ((201 km/h) rik­ki

Tiis­tai­na vuo­ros­sa oli Su­pers­tock-luo­kan kil­pai­lu, joka se­kin olo­suh­tei­den ta­kia vii­väs­tyi ja ly­hen­net­tiin kol­mes­ta kah­teen kier­rok­seen. Kil­pai­lu ajet­tiin il­man va­rik­ko­py­säh­dys­tä.

– Sii­nä sain ekaa ker­taa ta­sa­set kaks kier­ros­ta, jois­sa mo­lem­mis­sa rik­kou­tui 125 mai­lin kes­ki­tun­ti­no­peus. Vauh­tiin pit­tää ol­la tyy­ty­väi­nen. To­sin kun vauh­ti kas­vaa, niin elekt­ro­niik­kaa pit­tää seu­raa­viin kil­pai­lui­hin sää­tää sal­li­vam­mak­si. Kun kaa­sua ava­taan roh­keem­min, niin tun­tui sel­väs­ti et­tä luis­ton- ja keu­li­mi­se­nes­to al­ko­vat jo ra­jot­taa men­noo. Tu­los­lu­et­te­los­sa olin si­jal­la 23, ja se tyy­dyt­ti kos­ka ajoin eh­jän ki­san il­man on­gel­mia.

RVS Motorsport Team, Erno Kostamo keskellä.

RVS Motorsport Team, Erno Kostamo keskellä.

Kari Sarkkinen

Su­pers­port: tii­min no­pein kul­jet­ta­ja

Kes­ki­viik­ko­na ajet­tiin Su­pers­port-luo­kan toi­nen kisa, jol­la sa­mal­la saa­tiin 600-kuu­ti­ois­ten ajou­rak­ka Man­saa­rel­la pää­tök­seen. Kil­pai­lun pi­tuus oli nel­jä kier­ros­ta, ja tank­kaus­py­säh­dys puo­li­vä­lis­sä.

– Eka kier­ros mäni to­tu­tel­les­sa, kun ei oo riit­tä­väs­ti pik­ku­pyö­räl­lä ko­ke­mus­ta ei­kä tiiä mis­sä se oma mak­si­mi­vauh­ti män­nee. Jos­sain moot­to­ri­ra­dal­la tai Imat­ran ka­tu­ra­dal­la on help­poo, kun kier­ros kes­tää sen pari min­nuut­tii, ja kun kier­ro­sai­ka näy­te­tään niin tii­ät mis­sä vauh­ti on. Ti­äl­lä kun se kier­ros kes­tää 18 min­nuut­tii, niin on vai­keem­pi hah­mot­taa on­ko vauh­ti oi­kee. Ki­sas­sa miut ot­ti kiin­ni 10 se­kun­tia pe­räs­sä läh­te­nyt seu­raa­va kus­ki, ja toka kier­ros oli­kin hyvä män­nä sii­nä pe­räs­sä, saa­tiin hyvä vauh­ti en­nen va­rik­ko­py­säh­dys­tä. Py­säh­dyk­sen pit­tuus­kin ol meil­lä ihan kär­kiuk­ko­jen kans­sa sa­mo­ja, 48 sek­kaa. Sii­nä ajas­sa tank­kaus, vi­sii­rin ja re­pä­rin vaih­to sekä vä­hän juo­maa pul­los­ta. Pal­jon ren­nom­pi aj­jaa py­sä­hyk­sen jä­lä­keen, kun ei tar­vii miet­tii et­tä pi­täs ot­taa kiin­ni va­ri­kol­la me­ne­tet­ty­jä se­kun­te­ja. Kil­pai­lun mo­lem­mil­la len­tä­vil­lä kier­rok­sil­la yli­tin 120 mai­lin (193 km/h)kes­ki­no­peu­den, mikä tyy­dyt­tää ja täyt­tää myös it­sel­le­ni aset­ta­mat ta­voit­teet.

Tii­mi ha­lu­aa jat­kaa yh­teis­työ­tä, kul­jet­ta­ja vie­lä em­pii

Jos oli kul­jet­ta­ja tyy­ty­väi­nen Su­pers­port-luo­kan kil­pai­luun, niin sa­maa voi sa­noa myös Par­ker Trans­port Ra­cing -tii­mis­tä.

– Näin ly­hy­el­lä val­mis­tau­tu­mi­sa­jal­la ja huo­mi­oi­den et­ten oo 13 vuo­teen kil­pail­lut kuus­sa­ta­sil­la, niin tu­lok­se­na tii­min kol­mes­ta kus­kis­ta nop­pein, ei­kä tul­lut moot­to­rei­ta ha­jo­tet­tuu ei­kä kaa­dut­tuu, niin oli­vat kyl­lä tyy­ty­väi­siä ja ha­lu­ai­si­vat jat­kaa yh­teis­työ­tä. Tors­tai­na kun on vap­paa­päi­vä kil­pai­luis­ta, niin on var­mas­ti kah­via ja pul­laa tar­jol­la neu­vot­te­lu­pöy­däs­sä kun mie­ti­tään jat­koo.

Vaik­ka tu­lok­set ja tii­min myö­tä­mie­li­nen suh­tau­tu­mi­nen hou­kut­te­le­vat jat­koon, niin Kos­ta­mo pai­naa odo­tus­ten suh­teen myös vä­hän jar­rua.

– Jos ihan re­hel­lis­sii ol­laan, niin tä­män jä­lä­keen ei syt­ty­nyt si­säi­nen palo kil­pail­la kuus­sa­ta­sil­la. Mut toi­saal­ta se on se­le­vää, et­tä se jee­saa tosi pal­jon sekä ra­dan opet­tel­luun et­tä ton­ni­sel­la aja­mis­seen. Vai­kee san­noo pa­ran­tuu­ko nop­peus ihan suo­raan, mut­ta vai­kut­taa it­se­luot­ta­muk­seen ja pys­tyy hel­pom­min tuo­ta kyy­tiä aja­maan.

Lop­pu­ry­pis­tys jäl­jel­lä

Tors­tain va­paa­päi­vän jäl­keen on jäl­jel­lä vii­mei­set ry­pis­tyk­set, per­jan­tain nel­jän kier­rok­sen Su­pers­tock-luo­kan kil­pai­lu ja so­ke­ri­na poh­jal­la lau­an­tain kuu­den kier­rok­sen Se­ni­or TT.

– Tun­tuu jo vä­hän tyh­mäl­tä tois­tel­la sam­maa, et­tä tu­los­ta­voit­tei­ta ei si­näl­lään oo, vaan tar­ko­tus on vuan pa­ran­taa om­maa vauh­tii ja aja­mis­ta, ja tie­tys­ti pys­syy ter­vee­nä ja pit­tää lait­teet eh­jä­nä.

Lisää aiheesta

Kysely